PROGRAM ZAVEDENÍ VÝUKY PŘEDMĚTU EKOLOGIE ČLOVĚKA VE ŠKOLÁCH VŠECH STUPŇŮ Josef
Vavroušek 1. CÍLE PROGRAMU Hlavním cílem navrhovaného programu je podpořit zavedení předmětu „Ekologie
člověka“ do učebních osnov základních, středních i vysokých škol všech
typů (vč. postgraduálního studia) tak, aby co největší počet mladých
lidí získal znalosti alespoň základních problémů spojených s interakcí mezi
člověkem a přírodou (resp. mezi lidskou společností a jejím životním
prostředím) a zároveň se seznámil s možností řešení těchto problémů
prostřednictvím trvale udržitelného způsobu života. Druhým cílem programu je připravit podklady pro prohloubení a
systematizaci mimoškolní ekologické výchovy a vzdělávání a pro činnost
ekologických nevládních organizací v dané oblasti. Třetím
cílem programu je podnítit užší
spolupráci ekologů, lékařů, techniků, ekonomů, filosofů a odborníků mnoha
dalších profesí, kteří se zabývají různými aspekty ekologie člověka, a to
s důrazem na zobecnění a integrování výsledků poznání. V rámci navrhovaného vzdělávacího a
výzkumného programu by především měla být připravena celková modulární koncepce výuky „Ekologie
člověka“, která by tvořila myšlenkový základ série učebnic a skript podrobně
rozpracovávajících jednotlivé moduly v souladu s celkovým zaměřením
příslušného typu škol. Součástí programu by měla být také průběžná
aktualizace celkové koncepce i jednotlivých modulů „Ekologie člověka“.
Spoluúčast na tvorbě a realizaci programu i využívání jeho výsledků by měla
být založena výhradně na zásadě
dobrovolnosti. 2. DEFINICE „Ekologii člověka“ můžeme definovat
jako vědu, která systematicky studuje vývoj vzájemných vztahů mezi člověkem a
přírodou a hledá strategie umožňující trvale udržitelné způsoby života. 3. VSTUPNÍ PŘEDPOKLADY PROGRAMU
Návrh dlouhodobého vzdělávacího a
výzkumného programu „Ekologie člověka“ vychází z těchto předpokladů: a) Člověk ve stále větší míře ovlivňuje
přírodu a blíží se tak k hranicím jejích možností, v některých oblastech
již dokonce tyto hranice překročil (například emisi plynů narušujících
ozónovou vrstvu atmosféry, která chrání Zemi před tvrdým UV zářením). Musíme
co nejpečlivěji vážit ekologické důsledky svých činností a to nejen z důvodů
etických – nemáme morální právo ničit přírodu, kterou jsme nevytvořili, ale
také z čistě pragmatických důvodů – narušováním přírody ohrožujeme samotné
základy lidské společnosti. Stojíme také před problémem nápravy ekologických
škod, které jsme zdědili po předchozích totalitních režimech. Porozumění alespoň základním vztahům
mezi člověkem a přírodou je klíčovou součástí nezbytného minima vzdělávání
žáků i studentů všech oborů. b) Rychlé
zhoršování kvality životního prostředí je jen jedním z globálních problémů ohrožujících
lidstvo i přírodu v jejich dnešní podobě. Také prohlubující se sociální a
ekonomické rozdíly mezi Severem a Jihem, růst etnické a náboženské
nesnášenlivosti v řadě oblastí světa a další procesy svědčící o dlouhodobě
neudržitelném trendu dosavadního vývoje lidské civilizace jsou smutnou
realitou. Všichni občané a všechny instituce by proto měli převzít svoji
část odpovědnosti za lepší porozumění těmto trendům a za hledání cest
směřujících k trvale udržitelné budoucnosti. Školy všech stupňů (a zvláště
vysoké školy) tak mohou velmi podstatně přispět k hledání paradigmat
odpovídajících podmínkám příštího tisíciletí. Ekologie člověka by se proto
měla stát jedním ze základních kamenů výzkumu i výuky na všech školách. c) Ekologie člověka jako typická „průřezová“
věda, tvoří ideální základnu pro integrování a syntézu poznatků mnoha různých
přírodních, sociálních a technických věd i rozdílných uměleckých oborů. Proto je velmi účinným
nástrojem na překonávání bariér mezi jednotlivými vědními obory, univerzitami
i výzkumnými institucemi. Umožňují také překlenutí propasti mezi vědou a
uměním. d) Ekologie
člověka vyžaduje holistický, systémový
přístup k realitě a pomáhá tak studentům i učitelům lépe porozumět věcným
i časovým vazbám mezi jednotlivými procesy probíhajícími v přírodě i v lidské
společnosti. Systémové myšlení je základem studia komplexních jevů, se
kterými se setkáváme ve všech oblastech lidské činnosti. e) Vědní
obor „Ekologie člověka“ prochází dnes teprve počátečními fázemi svého
vzniku, jednotlivé poznatky jsou
vesměs rozptýleny v desítkách různých vědních disciplin. Práce na přípravě monografie
„Ekologie člověka“ a volně navazující sérii učebnic může podstatně přispět k
plnému konstituování tohoto oboru. Všechny uvedené předpoklady jsou, podle mého
názoru, zcela realistické a vzájemně se doplňují. Pro založení
dlouhodobého programu „Ekologie člověka“ tedy existují vážné věcné důvody. 4. ZÁKLADNÍ STRUKTURA PROGRAMU
„EKOLOGIE ČLOVĚKA“ Program „Ekologie člověka“ (EČ) bude zahrnovat
především následující problémové bloky: Odtud kráceno, ponechány jen hlavní
body A.
Formulování problému a definice základních přístupů a pojmů B. Přirozené
faktory ovlivňující změny biosféry C.
Antropogenní zásahy do přírody (Československo a svět) D. Vývoj
biosféry a kvality ŽP, působení člověka E.
Zdravotní, sociální, etické, ekonomické, politické a jiné důsledky
antropogenních změn kvality životního prostředí F. Globální
problémy a jejich ekologické souvislosti G. Péče o
životní prostředí ve světě a v Československu (ČR) H. Strategie
trvale udržitelného způsobu života (TUŽ) M. Ekologicky
šetrnější výrobky a průmyslové technologie N.
Ekologicky přijatelná energetika O. Trvale
udržitelné hospodářství ve městě P. Trvale
udržitelné hospodaření ve venkovské krajině R.
Informační systémy (IS) a výchova z hlediska TUŽ S. Nevládní
organizace (NO) z hlediska TUŽ T. Perspektivy
trvale udržitelného života 5.
ORGANIZOVÁNÍ A FINANCOVÁNÍ PROGRAMU „EKOLOGIE ČLOVĚKA“ Základním předpokladem vzniku programu
„Ekologie člověka“ je spontánní vznik
týmu špičkových odborníků zabývajících se jednotlivými aspekty ekologie
člověka. Organizační základnou může být
například Společnost pro trvale udržitelný život jako dobrovolná, nezisková
organizace sdružující vědce, techniky,
umělce i další tvůrčí pracovníky, kteří prosazují ideály humanismu a úcty k
přírodě. Dalším předpokladem je nalezení konsensu o celkové
filosofii a koncepci přístupu k budování předmětu EČ, a to s využitím
všech dosud vykonaných prací. Třetím krokem je vytvoření plánu přípravy a vydávání jednotlivých monografií,
knih, skript, učebních osnov a dalších studijních pomůcek a jejich
praktického uplatňování ověřování a průběžné aktualizace. Program předpokládá širokou mezinárodní spolupráci mezi
vysokými, středními základními školami (a to na úrovní učitelů, žáků i
studentů), mezi výzkumnými ústavy institucemi státní správy.
Financování programu „Ekologie člověka“ může
být založeno na několika zdrojích. V úvahu přichází zejména: a) Rozpočty
zainteresovaných vysokých a středních škol, případně výzkumných institucí. b) Fond
rozvoje vysokých škol MŠMT. c) Rozpočet
MŽP a Státního fondu životního prostředí. d) Nadace
Open Society Fund Praha - Higher education support program (HESP). e) Program
PHARE – sekce na podporu ekologické výchovy na vysokých školách. Všechny
uvedené zdroje jsou zcela reálné a to již pro rok 1995. 6.
ZÁVĚREM
Vzdělávací a výzkumný program „Ekologie člověka“ se může stát
podstatným příspěvkem nejen ke zlepšování stavu životního prostředí, ale také
k propracování a prosazování paradigmatu trvale udržitelného způsobu života. Článek byl
otištěn v Učitelských listech č. 3/1994 a ve sborníku Děti, aby byly a
žily (editor Emilie Strejčková, Toulcův dvůr a MŽP, Praha 2005). FOTO: archiv
Evy Vavrouškové |
JOSEF VAVROUŠEK - PAMĚTNÍ STRÁNKA
DĚTI, ABY BYLY A
ŽILY (pdf, 1 234 kB)
___________________________________________________________________