O PŘÍRODĚ V DÍTĚTI

 

Emilie Strejčková

           

Upravená verze článku otištěného ve Zpravodaji MŽP 7-8/2007

 

Výzkum Odcizování člověka přírodě byl realizován po dva roky v Toulcově dvoře, středisku ekologické výchovy hlavního města Prahy. Byl prováděn několika místními pracovníky i přizvanými odborníky  různých profesí, kteří ještě nad rámec své odbornosti měli většinou bohaté praktické zkušenosti jak s dětmi, tak s přírodním prostředím. Zájem byl soustředěn na děti od batolecího věku až po patnáctileté. Hlavním smyslem se stalo zmapování skutečné situace dnešních městských dětí v kontaktu s běžně dostupným přírodním prostředím. S podrobnými výsledky je možno seznámit se v průběhu roku 2007 na internetových stránkách www.detiamesto.cz. Na Ministerstvu životního prostředí a ve střediscích ekologické výchovy je k dispozici publikace Děti, aby byly a žily. Více o širších souvislostech celého průběhu výzkumu se lze dočíst na internetových stránkách envigogika.cuni.cz v článku Odcizování člověka přírodě v teorii a praxi.

 

Nejzajímavější poznatky

 

a)     Většinu informací o živé přírodě získávají děti především zprostředkovaně (pomocí slov, obrázků, filmů) a to jak v rodině, tak ve škole. Jejich vlastní zkušenosti z kontaktů s venkovním prostředím jsou na poměrně nízké úrovni. U dětí z mateřských škol překvapovalo, jak rozeznávají různé živočichy na obrázcích. Znalosti rostlin byly podstatně horší. Představy o tom, kde a jak mohou jimi pojmenované organismy žít, byly stejně špatné u mladších, jako u starších dětí. Podstatné také bylo, že žáci základních škol už méně přemýšleli o zadaném úkolu a více o variantách výmluv: „To jsme se ještě neučili, to ještě nemohu umět, o to se nezajímám, to v životě potřebovat nebudu, zajímám se o počítače, na blbnutí venku nemám čas…“ 

b)     Dalším překvapením byly poměrně malé rozdíly při plnění úkolů ve venkovním terénu u dětí  v předškolním věku a u školáků. Na žácích ze čtvrtých a pátých tříd  bylo zřejmé, že už byli naučeni, cenit si více toho, co vytvořil člověk, než toho, na čem jsme existenčně – tj. biologicky – zcela závislí. Čím starší děti, tím víc je patrný návyk na interiérové činnosti. Venkovní terén je pro starší prostor, který je nezbytné překonávat při přemisťování mezi životně důležitými interiéry bytů, škol, hal kulturních i sportovních a nákupních center.

c)     U všech věkových skupin dětí a mladých lidí se projevil prudký nárůst času tráveného v posledních letech s různými technickými novinkami současné doby, u televize a především u počítačů. Postupné vytěsňování biologické složky z životního pole mladého člověka je už často patrné na poklesu jejich tělesné i duševní vitality (tím není míněn pokles IQ, ale ubývání dovedností a zájmu o získávání zkušeností  v praktickém životě). 

 

Náměty vyplývající z výzkumu

 

V průběhu roku 2006 se autorka tohoto příspěvku zabývala určitými náměty na možná zlepšení popsaných negativních procesů ve vývoji současných dětí a pokusy o jejich uvádění do života.  Rozsáhlý materiál se soustřeďuje na určité okruhy problémů s ekologickou výchovou.

Zde následuje jen několik zásadnějších myšlenek, které se týkají dětí, rodin, škol, pedagogů. Základní kostra způsobu života se tvoří hlavně u dětí ve věku do tří let.

V ČR by proto bylo důležité rozhodnout, který resort a jak bude podporovat výchovu k udržitelnému životnímu stylu u dětí v tomto věku a bude mít zodpovědnost za tuto důležitou vývojovou etapu.  Je nezbytná také lepší meziresortní spolupráce.

·                    Rozdělovat vzdělávání po vzoru přicházejícím z EU na formální (povinné), neformální (nepovinné za účasti nějakého lektora) a informální (jedinec se učí sám) je pro resort životního prostředí zatím záležitostí málo frekventovanou a prakticky zatím zcela nevyužívanou. Odcizování dětí přírodnímu prostředí z pohledu uvedeného třídění lze označit jako ubývání příležitostí k informálnímu učení se přímo z přírodních dějů. Jedná se o učení vývojově nejstarší a se vší pravděpodobností i v současnosti – v raném dětství – nejdůležitější.  Kompetentní odbory MŽP mají možnost zadat studii, která by se zabývala všemi souvislostmi mezi informálním učením a životním prostředím: důsledky života ve výhradně urbanizovaném prostředí, nápravnými opatřeními, indikátory…

·                    Při vyhlašování podmínek grantů pro NNO na MŽP, MŠMT a MMR lze  upřednostňovat  podporu těch zařízení, jejichž součástí budou přírodní plochy  a aktivity odehrávající se v zeleni. V ČR už jsou nebo se připravují zásadní materiály, které mohou na uvedený problém pamatovat  a vhodnou dotační politikou ho řešit: Akční plány EVVO,  Národní strategie pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj, Operační programy vzdělávání pro konkurenceschopnost,  Marrákešský Task  Force k udržitelnému životnímu stylu, Krajské koncepce ochrany přírody…

·                    Pozornost i prostředky získávané z EU se věnují ekologickému vzdělávání hlavně až od druhého stupně základních škol (posuzováno podle situace v Praze). Tedy v době, kdy nejpodstatnější  návyky způsobu vlastního života (= socializace) jsou již pevně ukotveny. Jak dosáhnout potřebných změn?

Prosadit vznik vyhlášky s  pravidly včasné ekologické výchovy, limitující  např. v době školní docházky poměr interiérového a exteriérového pobytu dětí, s přihlédnutím k jejich věku a indikátory hodnotící děti také podle schopností učit se prakticky vhodně reagovat na přírodní děje. Navrhovaný požadavek je ve veřejném zájmu  i z hlediska narůstajících změn klimatu.

·                    Ke vzdělávání pro udržitelný rozvoj  by významně přispělo ekologicky pozitivní zacházení se školními pozemky: ukázky rehabilitace přírodních společenstev, kvalitní péče o trvalé travní porosty, venkovní učebny apod. K tomu jsou potřebné takové změny v legislativě, aby se financování škol nedělo výhradně podle počtu žáků, což často vede ke snahám zbavovat se školních pozemků. Účinným nástrojem proti  stále intenzivnějšímu pokrývání školních venkovních ploch umělými povrchy, nafukovacími halami, živicí, dlažbou apod. by mohl být zájem poslanců strany zelených o prosazení plateb za úbytek ekologických služeb, které poskytují výhradně plochy nezpevňované. Toto opatření by mělo výchovné účinky vůči celé veřejnosti, nejen ve školství.

·                    V současné době začíná být nedostatek míst v mateřských školách. Ve vyspělých státech se osvědčily tzv. přírodní či lesní školy, kde děti jsou hlavně venku. Pro případ silného deště využívají jen dřevěný přístřešek. I v ČR  by takové školky byly přínosem a byl by zájem je zřizovat. Zatím chybí nezbytné legislativní úpravy příslušných vyhlášek.

 

Co brání efektivnějšímu rozvíjení ekologické výchovy

 

● povrchní meziresortní spolupráce a nechuť vstupovat do zatím nikým neřešené problematiky

● neochota k vytvoření lepší legislativní opory

● rozdělování prostředků podle tlaků zvenčí a ne podle potřebnosti řešit oslabená místa vývoje

● roztříštěnost  sil ekologicky zaměřených nevládních organizací

● přehlížení naší biologické závislosti a přeceňování možností kulturních vlivů na vývoj

● neochota vzájemně vyvážit demografický vývoj a růst urbanizace  (děti

informálním učením vnímají život kolem sebe a přizpůsobují se: něco jiného se  říká a něco jiného vidí; vnímají nesoulad)

● je nevhodně aplikována myšlenka ochrany přírody před člověkem, místo ochrany přírody s občany a pro ně

● dětem a mládeži – hlavně ve městech –  rychle ubývají příležitosti  k aktivním kontaktům s přírodním prostředím

● stále citelněji chybí příprava profesionálních ekologických vychovatelů – praktiků

v oblasti vědy a výzkumu chybí pracoviště zabývající se sociobiologií,  zúženěji evoluční psychologií; především hledáním možností, jak přispívat ke koevoluci genů a kultury

 

 

FOTO: sustainable.cz

 

 

 

 

ODCIZOVÁNÍ ČLOVĚKA PŘÍRODĚ V TEORII A PRAXI

 

DĚTI A MĚSTO

___________________________________________________________________

                                  

■ ČLÁNKY

 

■ DĚTI

 

■ PŘÍRODA

 

sustainable.cz