Z EKONOMICKÉHO
KAPSÁŘE NADI JOHANISOVÉ
Naďa Johanisová
Ekonomická
lokalizace, tvrdí její zastánci, umožňuje lidem podílet se na rozhodování,
které má dopad na jejich život. Je podmínkou skutečné demokracie. A pak je tu
otázka odpovědnosti: „Pokud rozhodnutí činí ti, kdož bezprostředně ponesou jeho
následky - například rozhoduje-li obec o lesích ve svém okolí, na nichž závisí
její schopnost hospodařit s vodou a předcházet záplavám, pravděpodobně přisoudí
vyšší prioritu dlouhodobému cíli, jímž je v tomto případě setrvalá dobrá
kondice lesů, na nichž spočívá jejich živobytí a na něž budou odkázány i jejich
děti. Úplně jiná situace vzniká, pokud se osud lesa ocitá v rukou cizí korporace,
jejíž ředitelé žijí v tisíce kilometrů vzdálené zemi a navíc jsou zatíženi právně
vymahatelným závazkem usilovat o co nejvyšší zisky svých akcionářů. Ti naopak
nemusejí vůbec vědět o tom, že mají podíl v té či oné společnosti natožpak,
aby za to vše nesli odpovědnost,“ shrnuje tuto stránku věci zpráva
Mezinárodního fóra o globalizaci Alternatives to Economic Globalization. Fórum
se také hlásí k myšlence subsidiarity, poprvé formulované v papežské encyklice
Quadragesimo Anno z roku 1931. V církevním textu, který se vyjadřuje k řadě
ekonomických otázek, Pius XI. napsal: „Stejně nesprávné jako brát jednotlivcům
to, co by dokázali sami, vlastní pílí a iniciativou, a svěřovat to komunitě je
nespravedlností a velkým zlem a porušením řádu i přisouzení vyššímu
sdružení něco, co může vykonat nižší a
podřízená organizace.“ Podle fóra o globalizaci je toto právo na sebeurčení
místních komunit nejlépe naplňováno v podmínkách, kdy je region ekonomicky
relativně nezávislý, s řadou menších, zpravidla místních vlastníků výrobních
prostředků (půdy či jiného majetku).
Napadají vás
další výhody ekonomické lokalizace? Místní výroba pro místní spotřebu - to může
zahrnovat i to nejintimnější propojení lidí a krajiny, samozásobitelství, které
my dnes ztrácíme, ale které je dosud samozřejmostí v mnoha částech světa.
S místní zemědělskou produkcí souvisí řada tradic - u nás třeba dožínky,
zabíjačka, setkávání a povídání při draní peří či sušení ovoce, speciální rytmické
písně při kosení luk. Když BioRegional, organizace, o níž jsem psala v minulém
čísle, obnovila na pozemcích v části jižního Londýna starou tradici pěstování
levandule na výrobu voňavek, obnovila víc než produkci zboží. Starousedlíci dodali
nejen řízky původních odrůd, ale také příběhy vážící se ke starým levandulovým
časům. Všichni, včetně chovanců místní věznice, projevili zájem se na projektu
podílet. Odehrálo se tu něco těžko hmatatelného - došlo k propojení lidí s
místní přírodou, s minulostí i budoucností. Může lokalizace posílit i pocit
smysluplnosti lidského života?
Snad ano.
Podle Colina Hinese je ale nutný přechod na lokální ekonomiky především z
jednoho prostého důvodu - jedině tak lze prý zamezit tzv. závodu ke dnu, kdy
nadnárodní firmy přesunují výrobu tam, kde jim kynou levnější pracovní síly,
nižší ekologické standardy, nižší daně. Dokud bude vládnout ideologie volného
obchodu, domnívá se Hines, která cíleně působí proti lokalizaci, bude každá
aktivita ohledně řešení palčivých problémů doby marná: „Všechny vlády ... se
sklánějí před tlakem firem, měnových spekulantů, bank a MMF na snížení daní,
deregulaci, privatizaci veřejného sektoru, minimalizaci kontroly toků peněz a
zboží.“ Tím se stávají stále více bezzubými - přicházejí o ekonomické
i legislativní nástroje, které by mohly použít k ochraně a regeneraci
svých místních ekonomik.
Příkladem
mohou být ekologické daně.
V praxi však
naráží na bariéru volného pohybu zboží a kapitálu – ekonomické globalizace. V
minulém díle jsem popisovala projekt organizace BioRegional, která se snaží o
uzavřené cykly při výrobě a spotřebě papíru. Řada londýnských firem, škol a
jiných institucí se díky ní naučila třídit starý papír a kupovat nový, recyklovaný.
Ačkoliv projekt zvýšil informovanost lidí, recyklaci papíru, snížil dopravní
náklady, a tím i nároky na fosilní paliva, autoři upozorňují na ekonomické
bariéry, které zpomalují jeho širší uplatnění. Jednou z nich je paradoxně britský
zárodek ekologické daňové reformy: Británie nedávno zdanila průmyslovou spotřebu
energie ve snaze zpomalit globální oteplování. Britské firmy, vyrábějící papír,
včetně papíru recyklovaného, měly náhle vyšší náklady, a byly nuceny, byť
nepatrně, zvýšit ceny. Tím se snížila jejich konkurenceschopnost na světových
trzích a rázem stoupl dovoz levnějšího, nerecyklovaného papíru z ciziny. Dražší
britský recyklovaný papír se některé firmy zdráhají kupovat, stěžují si Desai a
Riddlestoneová a upozorňují i na širší aspekty celého problému: „Papír ze zemí,
kde tato daň neexistuje, může být vyráběn energeticky neefektivně, další
energie se spotřebuje při jeho dovozu. Důsledkem zdanění britské energie z pohledu
papírenského průmyslu je tedy zvýšená spotřeba energie a zvýšená ekologická
stopa spotřeby papíru v Británii. To ukazuje, že takovéto daně budou mít smysl
jen tehdy, pokud se zavedou v celém světě, anebo tehdy, pokud najdeme jiný
způsob, jak ohodnotit energii, která je v dováženém výrobku implicitně obsažena.“
Právě s takovými případy počítá teze Colina Hinese, kterou shrnuje v hesle: „Chraňme
lokální globálně.“ V jeho pojetí by země, ohrožená takovýmto „ekologickým dumpingem“,
měla na vybranou z řady opatření jak dovoz omezit. Dotace, tarify a kvóty ...
vše, co současná neoklasická ekonomie odmítá a mezinárodní dohody postupně
odbourávají. Je to nebezpečná utopie, nebo naopak jediné rozumné řešení? Colin
Hines je kritizován i z vlastních řad radikálních odpůrců systému. K tématu
ekonomické lokalizace se ještě vrátíme…
Ukázka
ze seriálu Z ekonomického kapsáře Nadi
Johanisové, který je inspirován ročním pobytem autorky ve Velké Británii.
Původně
vyšel v časopise Hnutí Duha
Elektronickou
verzi celého textu ve formátu PDF je možné stáhnout na stránkách Trastu pro ekonomiku a společnost:
http://www.thinktank.cz/index.php?id=283
Stránky
Nadi Johanisové:
OBSAH
1. Města duchů v Británii
2. O bankách, penězích a záludnostech
exponenciálního růstu
3. Půjčování peněz bez úroku: sen, či
skutečnost?
4. Hlasy z minulosti
5. Z krabice Plunkettovy nadace
6. Cechy, občiny a spor o slovo socialismus
7. Ekonomičtí ideologové a ekonomičtí
disidenti
8. Lokální ekonomika v praxi
9. Lokalizace ekonomiky: pohádka, nebo
nutnost?
10. Jídlo a vaření - života koření?
11. Duše kampeliček aneb Jak přežít
vlastní úspěch
12. Ideály, realita a ztracené iluze
13. Pohled do ledví britských
hypermarketů
14. Anatomie globalizace
15. Život v puklinách
16. Kde peníze jsou služebníkem,
nikoliv pánem
17. Svépomoc a křížové dotace aneb Na
návštěvě u hasičů
18. Půda a ekonomické alternativy
19. Za kulisami ekonomických frází
20. Paralelní ekonomické světy
____________________________________________________________________________