V L Á D A Č E S K É
R E P U B L I K Y
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze
dne 4. října 2006 č. 1113
S t
a n o v i s k o
vlády k návrhu ústavního zákona o
referendu o umístění prvků protiraketové obrany USA na území České republiky a
o změně ústavního zákona č. 1/1993 Sb.,
Ústava
České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
(sněmovní tisk č. 42)
Vláda na jednání své schůze dne 4. října 2006
projednala a posoudila návrh ústavního zákona o referendu o umístění prvků
protiraketové obrany USA na území České republiky a o změně ústavního zákona č.
1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
(sněmovní tisk č. 42), a vyslovila s tímto návr-hem n e s o u h l a s z dále
uvedených důvodů.
1. Rozhodnutí o případném umístění zařízení
protiraketového systému Spojených států amerických na našem území je věcí
mimořádného významu, při němž je nutné brát v úvahu jak hledisko
politické, tak vysoce odborná hlediska vojenská, bezpečnostní, právní a
ekonomická. Z těchto důvodů dává vláda přednost tomu, aby o případném
umístění prvků protiraketové obrany na našem území rozhodoval orgán, který je
k tomu určen, tj. Parlament České republiky. V této souvislosti vláda
připomíná, že po celou dobu existence České republiky jsou zásadní rozhodnutí
týkající se strategických bezpečnostních otázek přijímána Parlamentem České
republiky. Proto i vstup do Organizace Severoatlantické smlouvy (NATO),
nejdůleži-tější krok v bezpečnostní oblasti v historii České
republiky, byl schválen Parlamentem České republiky. Není tedy důvodu volit pro
daný případ jiný postup.
2. Vláda připomíná, že Česká republika zatím
neobdržela oficiální žádost Spojených států amerických o umístění prvků
zařízení protiraketové obrany na našem území; ze strany Spojených států
amerických není zatím jednoznačně rozhodnuto, zda vůbec a na území kterého
státu Evropy by mělo být takové zařízení umístěno. Proto považuje vláda
případné přijetí navrhovaného ústavního zákona za předčasné, neboť předjímá
situaci, která zatím nenastala.
3. Vláda nesdílí názor předkladatelů na ztrátu
jurisdikce českých úřadů vůči americkým vojákům a zaměstnancům základny,
vyjádřený v důvodové zprávě předloženého návrhu ústavního zákona a
v této souvislosti připomíná, že Česká republika musí plnit své závazky
vyplývající z Dohody mezi smluvními stranami Severoatlantické smlouvy o
statusu ozbrojených sil (tzv. NATO SOFA), která obecně řeší otázku právního
postavení ozbrojených sil státu Organizace Severoatlantické smlouvy (NATO) na
území jiného státu této organizace, a která pro Českou republiku vstoupila
v platnost již 30. listopadu 2000.
4. Vláda konstatuje, že předložený návrh
ústavního zákona v podstatě kopíruje ústavní zákon č. 515/2002 Sb., o
referendu o přistoupení České republiky k Evropské unii a o změně
ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších
ústavních zákonů. V této souvislosti vláda upozorňuje, že obě referenda
nelze navzájem srovnávat, neboť i když jsou obě monotematická, jedná se o odlišné záležitosti nejen
z hlediska věcného, ale zejména z hlediska právního. Podle čl. 10a
odst. 1 Ústavy mohou být mezinárodní smlouvou přeneseny některé pravomoci
orgánů České republiky na mezinárodní organizaci nebo instituci;
k ratifikaci takové smlouvy se pak podle čl. 10a odst. 2 vyžaduje souhlasu
Parlamentu nebo souhlasu daného v referendu, stanoví-li tak ústavní zákon.
Přistoupení České republiky k Evropské unii
na
základě referenda konaného podle výše uvedeného ústavního zákona č. 515/2002 Sb.
se realizovalo mezích Ústavy, neboť se jednalo o hlasování o mezi-národní
smlouvě v režimu čl. 10a Ústavy, v případě navrhovaného referenda se však
nemá jednat o hlasování o obdobné mezinárodní smlouvě. Jestliže by se mělo
jednat o tzv. decisní referendum,
jehož kladný výsledek by měl nahradit souhlas Parlamentu s ratifikací
příslušné mezinárodní smlouvy, pak by muselo znění v referendu pokládané
otázky tuto skutečnost odpovídajícím způsobem reflektovat a text dané smlouvy
by měl být znám předem.
5. Pokud jde o nároky na státní rozpočet, vláda
upozorňuje na to, že s konáním navrhovaného referenda není zatím uvažováno
v návrzích rozpočtu příslušných kapitol státního rozpočtu na rok 2007. Pro
srovnání současně vláda uvádí, že na konání referenda o vstupu České republiky
do Evropské unie v roce 2003 bylo vyčleněno ve státním rozpočtu
Nehledě k výše uvedenému vláda upozorňuje na tyto
některé další legislativní nedostatky a
věcné nejasnosti předloženého návrhu ústavního zákona:
- z formulace čl. 2 není zřejmé, od kterého
časového okamžiku běží prezidentu republiky šedesátidenní lhůta pro vyhlášení
referenda v případě splnění prvních tří podmínek pro jeho vyhlášení,
- formulace podmínek vyhlášení referenda podle
čl. 2 je zavádějící, neboť první tři podmínky pro jeho vyhlášení (petice
občanů, usnesení Poslanecké sněmovny a usnesení Senátu) mohou nastat bez ohledu
na to, zda Spojené státy americké oficiálně požádají o umístění prvků protiraketové
obrany na našem území,
- návrh neřeší postup prezidenta republiky
v případě podání souběžných návrhů na vyhlášení referenda, nezohledňuje
situace, kdy by se referendum mělo konat v době vyhlášeného nouzového
stavu nebo stavu ohrožení,
- pro reprezentativní výsledek referenda je
důležité znění otázky; otázka navržená v předloženém návrhu však není
neutrální a bylo by nutno ji přeformulovat,
- z důvodové zprávy není zřejmé, proč návrh
na vyhlášení referenda nemůže podat vláda,
- počet kladně hlasujících, požadovaný pro
schválení referenda podle čl. 5 odst.
1, je nepřiměřeně přísný a za plně odpovídající by bylo možno považovat souhlas
nadpoloviční většiny skutečně hlasujících s předem stanoveným kvórem,
- předložený návrh používá pojem „prvky protiraketové obrany“, aniž by ho
definoval, je terminologicky nejednotný, když například nesprávně užívá zkratku
„USA“ namísto oficiálního názvu státu „Spojené státy americké“, v části
druhé chybí v úvodní větě citace zákona č. 515/2002 Sb., apod.
__________________________________________________________________________
Erazim Kohák: O nás bez nás, o nich
bez nich