Proč nemůže být RNDr. Martin Bursík nadále předsedou Strany zelených aneb otevřený dopis členům SZ a zejména delegátům sjezdu v Teplicích 5. - 7. 9. 2008

 

Pavel Křivka

 

 

Vážení členové a členky Strany zelených, vážení delegáti a delegátky sjezdu v Teplicích!

 

Jako předseda krajské organizace SZ, na jejíž krajské konferenci bylo dne 22. 6. 2008 přijato usnesení, které pokládá opětovnou kandidaturu RNDr. Martina Bursíka na funkci předsedy strany za nevhodnou, se na vás obracím s návrhem, abyste panu předsedovi RNDr. Martinu Bursíkovi doporučili na funkci předsedy Strany zelených nekandidovat, popř. abyste mu v případě, že toto doporučení nevyslyší, nedávali na sjezdu svůj hlas. Tento návrh byl na zmíněné krajské konferenci podepřen v diskusi mnoha argumenty, z nichž sestavuji tento přehled:

 

Arogance moci

 

Dne 21.5.2008 hlasovali ministři zastupující v koaliční vládě Stranu zelených na zasedání v Teplicích nejméně ve dvou případech (americký radar, Kosovo) v rozporu s usneseními republikové rady a sjezdu. Samozřejmě též v rozporu s programem strany a koaliční smlouvou, v níž ani jedna z uvedených věcí nebyla obsažena. Materiály ke Kosovu vládě dokonce předložil ministr za SZ. Není to ovšem první případ neplnění usnesení RR, která je dle stanov nejvyšším stranickým orgánem mezi sjezdy. Předseda např. nesplnil usnesení republikové rady již na jaře roku 2007, kdy mu bylo uloženo svolat koaliční jednání týkající se věci předsedy KDU-ČSL Jiřího Čunka.


Vědomá ignorace usnesení nejvyššího stranického orgánu je velice závažným porušením demokratických principů a představuje mezník nejen v nejnovější politické historii Strany zelených, nýbrž i obecně na politické scéně České republiky po roce 1989. Neplnit usnesení nejvyššího orgánu vlastní strany si totiž žádný z polistopadových politiků dosud nedovolil.


Zpochybnění smyslu členství a znehodnocení hlasu voliče


Výše popsaná diktatura resp. anarchie shora zpochybňuje sám smysl členství v politické straně a smysl voleb. Proč by členové měli platit příspěvky, účastnit se schůzí základních organizací, krajských konferencí, republikové rady, odborných sekcí, proč by měli docházet k závěrům formulovaným jako usnesení či volební a politické programy, když nakonec má poslední slovo předseda nebo skupinka ministrů? A proč by volič měl naší straně dávat hlas, když cokoli psaného neplatí?


Místo rezignace opětovná kandidatura!


Po takto závažném pochybení je na místě požadovat rezignaci dotyčných osob na stranické i státní funkce nebo alespoň vyzvat členskou základnu, aby takto svévolně jednající osoby již nevolila do čela kandidátních listin a odmítala jejich případné budoucí opětovné jmenování do vládních funkcí. Místo toho jsme svědky pokračování arogance: nikdo na žádné funkce nerezignoval, pochybení všichni odmítají a předseda hodlá opětovně na sjezdu na předsednickou funkci kandidovat.


Střelba do vlastních řad


Mnohokrát jsme jako členové strany byli vyzýváni k jednotě a zdrženlivosti vůči sdělovacím prostředkům ve vnitrostranických záležitostech. Těchto zásad se všichni či téměř všichni členové strany dlouho drželi a výjimkou byl opět předseda Bursík. Mnohokrát napadl své spolustraníky v médiích, např. místopředsedkyni Kuchtovou v souvislosti s usnesením jihočeské konference v květnu 2008, na které dotyčná nebyla vůbec přítomna. Mnohem horší je však vylučování a odvolávání nejen z kandidátních listin, ale dokonce z vládních funkcí. Členské základně dodnes nebyly dostatečně vysvětleny důvody, proč musela z vlády odejít ministryně Kuchtová, první místopředsedkyně strany. Naprostá nepodpora ze strany předsedy a brutální a malicherná kritika z vlastních stranických řad na adresu ministryně na podzim roku 2007 byly nechutnou ukázkou způsobu, jak si předseda řízení politické strany představuje.

 

Jmenování ministrem za účelem vyhození místopředsedy vlastní strany

 

Určitě bez precedentu je v české politice po roce 1989 případ, kdy se pan předseda nechá dočasně jmenovat ministrem školství po Daně Kuchtové jenom proto, aby mohl z postu náměstka ministra školství vyhodit (opět bez udání řádných důvodů a vysvětlení členské základně) dalšího místopředsedu strany RNDr. Martina Tichého!! Zřejmě není znám na naší politické scéně jiný případ, kdy místopředsedové vládní strany nemají žádné funkce ve státním aparátu a vykonávají pouze stranické funkce, a to v souladu se stanovami bezplatně.


Politika není kořist?


Tuto, dnes již známou větu, pronáší předseda vždy, když je mu připomenuto, že strana s vládní účastí nemá své zástupce, dokonce ani v resortech, za které nese odpovědnost, z čehož nejkřiklavější je situace na ministerstvu zahraničí (2 úředníci v nepodstatných funkcích na ministerstvu a jeden třetí tajemník jedné ambasády v exotické zemi).


Předseda ani nikdo z ministrů ani nikdo z poslanců ovšem nenavrhl placení mimořádných příspěvků tak, jak je zvykem v jiných stranách, zejména ve stranách zelených v zahraničí. Například člen SZ a europoslanec za německé Zelené Milan Horáček platí podle hospodářských pravidel německých zelených měsíčně do stranické pokladny 1330 EUR z platu evropského poslance. Jeho případnou kandidaturu na čelném místě kandidátky do Evropského parlamentu v příštím roce za českou SZ bude možno chápat mj. i jako snahu vyhnout se tomuto odvodu. Příslušná novela hospodářského řádu strany, která mimořádné členské příspěvky upravuje, je zpracována již více než rok a dodnes nebyla na jednání republikové rady předložena.


Zcela mimořádnou nevoli mezi členy strany i mezi voliči (soudě podle mnoha ohlasů na internetu i osobních ústních sdělení) vzbudila nedávná snaha získat pro předsedkyni poslaneckého klubu křeslo místopředsedkyně sněmovny. Opravdu tedy není politika kořist!?


Osobnosti do funkcí


Obrovské úsilí, které předseda strany vynakládá na to, aby zablokoval obsazení vlivných funkcí ve státním aparátu členy „své“ strany (s výjimkou několika jemu nejoddanějších jedinců), nebo dokonce straníky z těchto funkcí vyhnal, je opravdu obdivuhodné. Výše uvedený případ Kuchtová-Tichý je jen špičkou ledovce.


Na kritiku ohledně nedostatečného prosazování členů strany do funkcí v exekutivě předseda reagoval např. dlouhým dopisem z New Yorku, datovaným 15.10.2007, kde mj. vypočítával, jaké všechny vlastnosti musí mít náměstek ministra. Čtenář měl zřejmě nabýt dojmu, že ve Straně zelených je lidí s požadovanými vlastnostmi nedostatek, a že je tudíž nutno lákat nestraníky „osobnosti“. Strana zelených je přitom stranou s možná nejvyšším procentuálním zastoupením vysokoškolsky vzdělaných lidí v ČR. Na tomto místě je třeba podotknout, že zdrojem „osobností“ jsou pro pana předsedu hlavně lidé z okolí Václava Havla, bývalí členové jiných stran (Unie Svobody) apod.


Moc a vliv bez práce


Zmiňované „osobnosti“jsou panem předsedou zvány na čelná místa kandidátních listin a jsou jim nabízena ministerská křesla. Děje se tak sporadicky i v jiných stranách (vzestup Alexandra Vondry v ODS a jeho následný vstup do ODS). Znamená to ovšem, že skupina lidí v pozadí vyšle svoje mediálně vyrobené „osobnosti“ do různých politických stran a ať je u vlády kdokoli, bude mít vždy pomocí svých „osobností“ vliv. Proč by se „osobnost“ obtěžovala členstvím ve straně, chozením na schůze, nebo dokonce vylepováním plakátů ve volební kampani?


Zde je opět popírán smysl členství v politické straně - pan předseda totiž dává členům jasně najevo, že jsou jen plnivem do betonu pro vzestup a kariéru „osobností“ mimo stranu.


Náhlá změna personální politiky před sjezdem v rezortu životního prostředí


V letošním roce konečně došlo v personální politice jakoby k nápravě, ale jaksi opačným způsobem. A pouze v resortu MŽP, kde je pan předseda šéfem. Původně nestranické „osobnosti“ Jan Dusík (1. náměstek ministra Bursíka) a Petr Štěpánek ml. (ředitel SFŽP) vstoupily do strany a jaksi „nečekaně“ se staly delegáty sjezdu, na němž jejich šéf znovu kandiduje na funkci předsedy strany.



Nevěrohodnost předsedy, aneb řehtačky na sjezdu?


RNDr. Martin Bursík zastával funkci ministra životního prostředí již v letech 1997-1998. Tehdy po celou dobu svého působení blokoval realizaci projektu obnovitelného centrálního zdroje tepla v obci Roštín na Kroměřížsku, na který byla přislíbena zahraniční pomoc z Dánska a Rakouska. Projekt byl realizován až v roce 2000 za sociálně demokratického ministra RNDr. Miloše Kužvarta a znamenal odstavení asi 190 kotlů na pevná paliva a jejich nahrazení teplem z centrálního zdroje, kde se spaluje sláma. Za tři roky zpoždění v realizaci projektu zaviněného RNDr. Martinem Bursíkem tedy uniklo do ovzduší několik tisíc tun oxidu uhličitého z fosilních paliv. Martin Bursík je tedy ve svém nadšení pro ochranu klimatu a omezování emisí zcela nevěrohodný, protože své zázračné obrácení v této záležitosti členské základně nikdy nevysvětlil.


Z České republiky pochází jen asi 0,3 % světových emisí příslušných plynů s vlivem na planetární podnebí, takže opakované řečnění předsedy na toto téma nelze považovat za nic jiného, než za odvádění pozornosti od ostatních témat, zejména od neúspěšnosti SZ v realizaci jejího programu v Topolánkově kabinetu. Věřím, že informované členy naší strany toto jednání uráží a nedivil bych se, kdyby při některém příštím projevu předsedy na klimatické téma spustily v sále řehtačky či jiné podobné rekvizity.


Česká republika – spolehlivý a odpovědný partner?


Tuto floskuli slýcháme od pana předsedy často, ale vyslyší ministři životního prostředí a předsedové vlád jiných zemí jeho výzvy k dodržování mezinárodních smluv resp. k vytvoření nových smluv k ochraně klimatu, když vláda, jejímž je členem, jiné smlouvy a normy mezinárodního práva porušuje (např. zásada neměnnosti hranic v Evropě porušená uznáním Kosova)?


Démonizace nepřítele


Každý diktátor si musí pečlivě pěstovat nepřítele a patřičně jej démonizovat. Je to obecná zásada, kterou se řídí i předseda naší strany a někteří jemu bezmezně oddaní členové. Pravidelně je démonizován president republiky Václav Klaus, aniž by dotyční četli presidentovy texty a pokusili se zamyslet nad jejich obsahem.


Jinými démony jsou Komunistická strana Čech a Moravy nebo Čína a Rusko. Specifickým případem je občas se objevující démonizace někdejšího jugoslávského presidenta Slobodana Miloševiče lidmi, kteří nikdy nečetli ani jeden z protokolů haagského tribunálu ani příslušnou literaturu o nedávných dějinách Jugoslávie a místo toho jen opakují floskule protisrbské (převážně americké vládní) propagandy.


Schopnost vnímat okolí na samé hranici autismu


Takto pana předsedu charakterizoval nedávno zesnulý ekolog a bývalý člen Pithartova kabinetu Ivan Dejmal. Tuto poměrně přesnou charakteristiku měli členové strany možnost sledovat zejména při jednáních o nástupci Dany Kuchtové na postu ministra školství na podzim roku 2007.


Schopnost řídit a vést nebo schopnost rozhádat?


Na podzim 2005 podporovala Dr. Bursíka na postu předsedy členská základna možná z 80 nebo 90% a většina jeho odpůrců ze strany po pardubickém sjezdu vystoupila. Dnes je strana opět hluboce rozdělena a schopnost rozhádat šestičlenný poslanecký klub a sedmičlenné předsednictvo je vskutku mimořádným manažerským výkonem.


Bez Bursíka si neškrtnete?


Často opakovaný argument skalních příznivců pana předsedy a jeho postupů nelze potvrdit ani vyvrátit, dokud Martin Bursík nejvyšší stranickou funkci zastává. Jsou-li ignorovány názory členské základny vyjadřované formou usnesení nejvyšších orgánů strany, pak ale může být pro členy lhostejné, kolik má procent preferencí, poslanců či ministrů. Vliv členské základny na politiku je za dané situace se šesti procenty hlasů, šesti poslanci a třemi ministry (ministr zahraničí nepočítán) stejně nulový jako je či byl by nulový vliv strany mimoparlamentní. Bez SZ nastane většinový volební systém, druhý Temelín, zaniknou obce v Ústeckém kraji apod. V případě tohoto tvrzení jde o obyčejné vydírání. Při současném rozložení hlasů voličů mohou dvě největší
politické strany uzavřít velkou koalici kdykoli a všechny výše uvedené změny snadno prosadit. Vzhledem k dosavadnímu vládnímu působení SZ nelze vyloučit propadnutí strany mimo parlament i při současném volebním systému. Byla-li za asistence ministra životního prostředí za SZ obětována část jedné obce v Moravskoslezském kraji, nelze vyloučit ani budoucí obětování jiných obcí.


Padne-li vláda, bude země vydána levici


Pokud pravice zklamala očekávání, pak ani žádná třetí možnost neexistuje. ODS kromě zrušení registračních pokladen a minimální daně nepřinesla občanům žádné úlevy od přebujelé byrokracie, což by se od ní mohlo či mělo očekávat. Jsou nebo byly zřizovány nové státní úřady, byla uzákoněna povinnost uchovávat záznamy o telefonních hovorech apod.


Nezměnilo se nic v nesmyslné vazbě správních úkonů na místo trvalého bydliště občana, pokračuje absurdistán v registraci motorových vozidel, nebyl zrušen bodový systém v hodnocení dopravních přestupků, ačkoli smrtelných obětí nehod neubylo. ODS resp. pravice za spolupráce SZ se místo na práci pro občany soustředila na atlantickou (radar, Kosovo, posílání vojsk do Asie) a privatizační agendu (od státních lesů po Budvar a zdravotní pojišťovny).


Co jsme udělali pro voliče?


Zde by bylo vhodné použít německou větu „so gut wie nichts“ čili vlastně nic. De facto neproběhla žádná ekologická daňová reforma (výnos současných opatření pod 1 promile rozpočtu!!) a nebyla dosud realizována jedna z největších priorit SZ, kterou je omezení jízdy kamiónů. Nebylo nic vykonáno pro lepší ochranu spotřebitelů, nebylo navrženo snížení věkové hranice pro výkon aktivního volebního práva, a dokonce bylo podpořeno tzv. porcování medvěda.


Posledně jmenovanou věc ještě v srpnu 2007 předseda strany na jednání předsednictva uváděl jako prioritu – že poslanci a ministři SZ výměnou za své mlčení k návrhu daňových změn obdrží podporu koaličních stran při zamezování tzv. porcování medvěda (tj. podávání příslušných pozměňovacích návrhů k zákonu o st. rozpočtu). Samozřejmě že lze vyjmenovat i úspěchy působení SZ ve vládě, ale tyto jsou ve své většině politicky skoro neviditelné a ve volebním účtování omezeně (např. jen regionálně) použitelné.


Sjezd před volbami aneb strana na jedno použití


Sjezd svolaný před krajskými volbami za účelem sebeoslavy pana předsedy a znásilnění stanov strany je kudlou vraženou mezi žebra všem kandidátům v krajských i senátních volbách.
Případní úspěšní kandidáti by mohli panu předsedovi v budoucnu konkurovat v aspiracích na stranické i případné exekutivní funkce. Urychlenou likvidací republikové rady, neboli v novořeči pana předsedy „odstraněním dvoukolejnosti vedení“ sleduje mj. možnost sestavit si podle svého gusta kandidátní listinu pro evropské volby v roce 2009. Hrozba volebního neúspěchu v podzimních volbách ho zjevně nechává klidným. Sám nikam nekandiduje a pokud by se stranické preference propadly na delší dobu pod 5%, tak mu to také patrně nebude vadit – ministrem a vicepremiérem se již stal a důležité je dokončit volební období a znádherňovat se před ministry z 26 zemí při evropském předsednictví ČR.


Nevadí mu ani rozdělení strany, které vlastními ultimativními projevy před sjezdem ještě prohlubuje. Vše nasvědčuje tomu, že SZ je pro tohoto politického cestovatele stranou na jedno použití.


V politice neexistuje vděk!

 

Právě nyní ale nadešel čas, kdy je vzhledem k výše uvedenému možné a potřebné tuto předsedovu poučku aplikovat na něj samotného. Nemůžeme si dále plést zájmena. Mezi zájmenem „sebe“ a „nás“ je podstatný rozdíl. Martin Bursík nedostal do sněmovny a do vlády „nás“ nýbrž především „sebe“ s pomocí „nás“. Při působení ve vládě „nás“, tedy členskou základnu, předseda strany ignoruje. Proto mu za nic nevděčíme. A jestliže programově ani personálně pan předseda členskou základnu nepotřebuje, pak jí nemusí ani předsedat.


Vyzývám proto všechny členy Strany zelených, a zejména delegáty teplického sjezdu, aby se zamysleli, zda nadále chtějí dělat pouhé sjezdové kulisy ke sebeznádherňování pana předsedy, zda bez reálné možnosti ovlivňovat politiku vládní strany chtějí nadále platit příspěvky, chodit na schůze, kandidovat a pracovat v kampaních, anebo zda doporučí panu předsedovi Dr. Martinu Bursíkovi to, co mu doporučila pardubická RKO a krajská konference – totiž aby na funkci předsedy Strany zelených již nekandidoval. Případně by se mohl opět odebrat do jiné politické strany. Zde budiž členům SZ varovnou připomínkou, že dvě ze stran resp. uskupení, kterými Martin Bursík prošel, již neexistují.


S přátelským pozdravem a odkazem na usnesení krajské konference SZ pardubického kraje ze dne 22.6.2008


Pavel Křivka, předseda KO SZ Pardubického kraje

 

           

■ ČLÁNKY

 

sustainable.cz