K možnostem využít budoucí vývoj ve společnosti k prosazení jinak neprůchodných environmentálních požadavků

 

Petr Kužvart       

Přátelé,  

            zajisté jste zaznamenali, že nynější vláda spustila soubor ekonomických změn, jež se nazývají "reformou veřejných financí"  a snaží se v řadě směrů o další a další změny. Je zde předpoklad, že se bude snažit do konce tohoto volebního období zavést co možná nejvíc změn, aby  se nová situace stala do budoucna co nejhůře změnitelná. Nyní mi nejde o to, jak kdo z nás hodnotí celý soubor vládních změn nebo jeho jednotlivosti. Podstatné je, že se vláda celkem ze všech sil snaží provést změny, jež beze všech pochyb budou mít jako podstatný efekt růst sociálních rozdílů a tedy - s jistým zpožděním - i vzestup sociálního napětí a časem pak i tlak na nějaké řešení vzniklé situace. Tento vývoj mne zajímá tak, jak mne vždy zajímaly podobné situace v moderní historii.

            Pro vysvětlenou uvádím, že jsem se o tyto věci (obecně by to bylo možno formulovat jako problém dynamiky sociálního vývoje zejména v uzlových bodech společenských krizí - a zjišťování opakovatelností a zákonitostí této dynamiky) zajímal od svých studentských let. Podrobně jsem před lety studoval polské zkusenosti z nepokojů v červnu 1956 v Poznani, v prosinci 1970 na Pobřeží - Gdynia, Gdaňsk, pak z roku 1976 v Radomi a Ursusu u Varsavy a také ze srpna 1980 - stávka v Loděnicích V. I. Lenina v Gdaňsku  spojená se vznikem Solidarnosci. Byl jsem v Polsku v roce 1981 a znovu 1982, kdy jsem se tam prosmykl přes oficiální zákaz cestování a zažil tedy realitu za válečného stavu (polsky: "stan wojenny", tedy česky výjimečný stav), studoval jsem tehdy soustavně oficiální i podzemní polský tisk a polské dějiny. Pohyboval jsem se díky svým známostem v prostředí podzemních aktivit. Takže mám jisté vědomosti o dynamice společenského pohybu a o vlastnostech společenských krizi. Z těchto  svých zkušeností jsem vycházel v listopadu 1989 jako šéf stávkových struktur v Teplárenských závodech Praha. Bylo zajímavé sledovat jako přímý účastník převratné dění a chování jednotlivců a celých skupin. Ale to by vydalo na dlouhé povídání. Zde pouze uzavírám, že v dalších úvahách vycházím z letitých zkušeností a studia dokumentů z klasické země sociálních krizí, jakou bylo Polsko ve druhé polovině minulého století.           Tolik tedy úvodem.

Tři možné varianty dalšího společenského vývoje u nás

            Samozřejmě, že se nemusí udát vůbec nic převratného ani bouřlivého, nemusejí se před námi otevřít vůbec žádné nové možnosti. To je jedna zcela reálná varianta vývoje.  K tomu ovšem jednu poznámku: všimněte si, jak málo se ví a publikuje o podstatných rysech nynějšího vývoje.  Všimněte si, jak plonkové jsou zde společenské vědy. Na rozdíl od přírodních a technických oborů, jež jsou z velké části schopny operovat exaktními postupy, byť s jistými pravděpodobnostními kalkulacemi nezbytnými z hlediska trvalé nedovršenosti poznání světa. Společenské vědy až na vzácné výjimky (sociologická šetření, ekonomické analýzy) spočívají na pouhé intuici, jde prostě o "dojmologii", v jejímž rámci vznikají tuny knih a studií, ale žádná spolehlivá analýza aktuálního společenského pohybu, natož pak prognóza budoucnosti - byť třeba ve variantách. A tak se musíme sami spolehnout hlavně na vlastní nevyhnutelně fragmentární sociální zkušenost a riskantní vyvozování závěrů z ní. Naše závěry nemohou nebýt zatíženy značnou spekulativností a nejistotou. Bohužel.

            Lze formulovat tři základní varianty vývoje v nejbližších měsících a letech:

             I. vše pojede dál poklidně, tak jako dosud, vláda dokončí své funkční období a poslanecká sněmovna též, "blbá nálada" bude sice přetrvávat, nebo i zhoustne, společenská deziluze se bude spíše zvětšovat, ale mimo kritické publicistiky a málo úspěšných pokusů o společenskou mobilizaci (petiční akce, snahy o zakládání nových pidistran, sem tam nějaká ta demonstrace atd.) bude klid.

             II. dojde k otřesům, ale oficiální politický establishment je bude zvládat standardními prostředky, tedy dílčími ústupky, hlasováním o důvěře vlády a její případnou demisí,  případně předčasnými volbami do poslanecké sněmovny, vše kombinováno s obvyklými planými sliby opozice (v prvé řadě ČSSD), že po změně vlády nastane ráj na zemi... .

             III. dojde k živelné nespokojenosti, kterou  se nepovede standardními prostředky establishmentu utlumit: divoké stávky, rozšířující se stávkové hnutí, vznik sítě stávkových výborů, divoké masové demonstrace proti vládě a "reformě", následované represemi proti spontánním aktivitám - neohlášeným srocením lidu a nadivoko zahájeným stávkám. Na Slovensku zbídačení Romové vzali v obdobné situaci útokem obchody se základními životními potřebami. Praha je bohužel místem, kde je něco takového možno čekat nejméně. Je pravděpodobné, že by takové aktivity mohly začít v oblastech s nejnapjatějšími poměry v zaměstnanosti a výši reálných výdělků.

 

            Na všechny základní varianty bychom se měli připravovat. Měli bychom vědět, co dělat, když ta která nastane. Zajímavé je to, že pokud se připravíme na třetí variantu, budeme do jisté míry připraveni i na ty zbylé. Můj aktuální odhad ke druhé a třetí variantě:

            V lednu 2008 dosáhla inflace desetileté maximum. Nikdo - ani autoři povedených změn od 1.1. 2008  - to prý nečekali (?). V závislosti na tom jsou z vlády vysílány chlácholivé signály, že se v průběhu roku budou valorizovat důchody (o nějakých těch žebráckých pár stovek). Je zřejmé, že vláda bere riziko možného vzniku odporu na vědomí. Kolem poloviny roku (koncem jara?) vzroste nezaměstnanost (doba dovolených spojená s ukončováním krátkodobých pracovních poměrů a s odchodem absolventů ze škol) a již naplno reálně dopadne všeobecné zdražení životních potřeb v kombinaci s redukcí sociálních dávek a různých výhod. Osobně bych čekal přes prázdniny tlumený (díky dovoleným a výlukám z práce s příslibem podzimního rozjezdu), ale vzrůstající neklid. Plný nápor případné krize by měl nastat v podzimních měsících a s nástupem zimy (absolventi škol budou hledat uplatnění, stejně jako sezónní profese, pokud nastoupí rychle špatné počasí nebo  přijdou mrazy, utlumí se práce ve stavebnictví).

            Toto je odhad na nejbližší měsíce. Ovšem to se ještě nemusí dít vůbec nic, protože plný nápor změn, zejména daňových, dolehne na normálního člověka až v roce 2009, tedy se značným zpožděním. Pokud budeme počítat s obvyklým opožďováním společenského vnímání, vědomí a reflexe za reálným vývojem, může nastat krizová situace klidně až o rok později, na podzim - v zimě 2009.  Je také otázkou, nakolik pocítí běžný člověk plný nápor změn až při výpočtu a placení daní za rok 2009, tedy až v březnu - dubnu 2010. Pokud bychom počítali s obvyklým opožděním - pak může krize vypuknout klidně kolem poloviny roku 2010 nebo i později. Tato perspektiva se již ovšem překrývá s termínem parlamentních voleb, což může zamíchat našimi odhady. Opět začne výroba iluzí, že není tak zle, že bude líp, že dosavadní opozice vše napraví, až se dostane k moci (což je ale nepravděpodobné - dílčími změnami naváže na to, co minulá vláda změnila, nic víc!).

            K tomu pouze jednu poznámku: soc. dem se nepochybně chopí příležitosti a pokusí se obyčejnému člověku vsugerovat, že stačí zvolit ji - a vše bude pak již její vládou zařízeno tak, že nastane téměř ráj na zemi. Pokud opravdu zvítězí, její vítězství patrně nebude tak pronikavé, aby mohla vládnout sama. Tedy opět bude nutno přibrat nějakého toho lidoveckého či zelenomodrého trpaslíka. Zdrojem postupného zklamání obyčejného člověka z koaliční vlády soc.dem. + trpaslík bude nejen průběžná vnitřní intelektuální i mravní impotence soc.dem, její potácení mezi blairovskými koncepty a klasickým, poněkud natvrdlým socdemáctvím + všemožný nápor politické korupce, dokud bude u moci, ale i brzdící účinek trpaslíka, který byť malý, bude nemilosrdně vydírat ve prospěch zachování podstatných "výdobytků" neoliberálních reforem. Celý tento proces může trvat několik let, kdy k žádné krizi nemusí vůbec dojít, když naděje okrádané a  zbídačované většiny  se nejprve soustředí na vítězství soc.dem a pak bude několik let probíhat postupná desiluze - to vše za přičinlivé pomoci prodejných mediálních děvek (vesměs kopajících za "lidi pravé vůle", tedy za ty, kdo tento establishment aktivně podporují) a pokládání  běžné bulvárně-mediální clony pseudotémat, dezinformací a lží pro masovou indoktrinaci, výrobu podmíněných reflexů.

            V nynější situaci je tedy nepochybně racionální zamyslet se nad tím, jak budoucího vývoje využít ku prospěchu ochrany prostředí a zdravých životních podmínek populace. Víme celkem dobře, jak devastující účinek má dnešní systém na prostředí. Ať již jde o zacházení s volnou krajinou nebo o bezohlednou hypertrofii individuálního automobilismu se všemi svými drtivými důsledky. A takových problémů je celá řada. Základním a podstatným problémem ovšem je prolongace starého industriálně-tržního společenského modelu trvalé expanze a neustálého růstu, dramaticky zesilovaného a zároveň mrzačeného globalizací kapitálu. Nedělejme si iluze o reálných šancích na dosažení rychlých a zásadních změn. Ale někde se začít musí a dobře připravené změny mohou uvést do chodu vývoj charakterizovaný potřebou dalších změn, dalšího jejich prohlubování.

 Co chtít prosadit ?

             Je řada naprosto správných požadavků či alternativních řešení, jež jsou však v dobách klidné funkce establishmentu naprosto neprůchodné "pro nedostatek politické vůle". V době krize tohoto establishmentu se ale ukazují možnosti i takové požadavky prosadit. Moc je náhle znejistěná, musí ustupovat a snaží se ústupky otupit ostří útoků. Zde je příležitost uplatnit několik podstatných požadavků, jež mohou být systémového nebo obdobně zásadního charakteru. Může jít o vyjmutí některé velké dopravní stavby z koncepce rozvoje  dopravních sítí  a prosazení přesunu priorit na jiné, šetrnější formy dopravy (místo D3 a místo neuvěřitelností zamýšlených na jižní Moravě - zelená pro rozvoj železnic, překladišť kontejnerů i kamionů, spojená s přísnou regulací a harmonogramem postupného utlumování přebujelé kamionové dopravy). Nebo třeba důsledné promítnutí Aarhusu do našeho právního řádu a reorganizace správního soudnictví tak, aby bylo účinné a aby náležitě oponovalo výkonné moci postihem jejích troufalých excesů. Takových zásadních postulátů bude jistě víc, ale nesmí jich být zase příliš mnoho. Nutnost je zaměřit se na podstatné, principiální, zásadní a systémové otázky. Tyto věci musí být ovšem předem připraveny a sestudovány, formulovány a odoponovány v takové míře podrobnosti, že bude možno je položit na jednací stůl. A vedle toho by měla být připravena jejich jednoduchá a pochopitelná propagace ve směru k veřejnosti.

Co bude v případné společenské krizi určující ?

            To vše lze udělat - jenže: v případné společenské krizi budou environmentální požadavky pouhým přívěskem zásadních požadavků sociálních, ekonomických, tedy těch, které především budou chápány jako nezbytné k nápravě neudržitelných poměrů. Tyto věci ovšem my jako environmentalisté můžeme jen stěží probojovávat za jiné - to je spíše práce odborů - až se po tlakem zdola zbaví své zkostnatělosti, případně i jiných, rychle vznikajících struktur, lépe a pružněji se zastávajících potřeb a zájmů dolních deseti milionů. Hlavní tíha střetnutí bude tady. My můžeme své požadavky připojit k těm profilujícím sociálně-ekonomickým postulátům, pokud využijeme příležitosti a budeme připraveni.

            Jisté naděje, ba i tradice tu jsou. Byli to environmentalisté kolem "Bratislavy nahlas", kteří zakládali Verejnosť proti násiliu na Slovensku a v Čechách to byly opět čelné osobnosti spjaté s ochranou prostředí, jež hrály zprvu také významné role v OF. I v budoucnu bychom se měli snažit "být u toho", byť nebudeme tím hlavním uskupením, hlavní silou pro změnu. 

            Na prvém místě mezi požadavky budou tedy pravděpodobně velmi konkrétně zpracované změny v pracovněprávní a sociální oblasti, ve sféře privatizace zdravotnictví apod. - spojené s vysvětlením a odsudkem nynějších změn.

            Ovšem tyto požadavky budou pouhým literárním cvičením, pokud se nenajde nebo nevytvoří síla, jež je bude prosazovat jako své vlastní.  Protože oficiální politický systém tak, jak se počátkem tohoto desetiletí definitivně stabilizoval, je zcela nepřijatelnou formalizací a zradou demokracie, protože v čele hluboké profanace tohoto systému jdou hrdě politické strany, zrazující soustavně v politických hrátkách své voliče i své programy a sliby, nezbývá, než aby se společenský pořádek obrodil neformálním tlakem zdola. Mohlo by jít o nestranické ("nové") sociálního hnutí, jež bude spolupracovat především se strukturami občanské společnosti (sdružení, odbory, neformální iniciativy, církve a podobné sešlosti), bude mít nevyhnutelně horizontální strukturu a bude schopné formulovat jasně to, co dolních deset milionů tuší, cítí a chce a bude schopné podchytit a soustředit energii těchto deseti milionů k prosazení oněch stěžejních požadavků. Takové nové hnutí by se mělo rozhodně distancovat od politických stran mělo by se chránit před zneužitím v partajních politických hrátkách. Mělo by mít svou svébytnou strukturu, svou reprezentaci, mělo by do tohoto našeho politováníhodného pořádku udeřit "zvenčí", tedy s využitím krizové sociální dynamiky - nikoli s využitím dosavadních politických struktur (ale s možným využitím odborových struktur a organizační struktury občanské společnosti).

Co tedy nyní dělat ?

            Vypadá to jednoduše: prostě se domluvíme na prioritních otázkách (počítám, že by jich nakonec mělo být ne více než 5), pak bychom je měli zpracovat, nejspíš v této struktuře:

 

a) analýza + kritika současného stavu oficiálního řešení dané otázky,

 

b) podrobné zpracování požadavku na změnu i s náležitým odůvodněním a odhadem nákladů,

 

c) krátká, jasná a úderná všeobecně srozumitelná formulace problému a jeho navrhovaného řešení (pro potřeby publikace, propagace a získávání podpory).

 

            V případech dalších dvou základních variant vývoje (nic se nestane nebo bude krize zvládnuta - zmetabolizována systémovými prostředky tohoto establishmentu) by takový výstup byl po úpravě také použitelný. Formulace postulátů by musela respektovat stávající limity establishmenťáckého "politického zájmu". Tedy by pravděpodobně šlo o krotké pokusy dosáhnout dílčích postupných změn, vedoucích nakonec k prosazení zásadního požadavku.

            Ovšemže, vypadá to jednoduše, jenže jsme vůbec schopni se na tomto shodnout? Bude takové přípravy považovat alespoň část z nás za rozumné a účelné? Nebo se vše opět jako obvykle rozplyne ve ztracenu a až dojde k případné společenské krizi, tak na ni budeme zírat nechytře, každý veden svými vlastními předsudky a omezenostmi, svými vlastními podmíněnými reflexy a dírami ve vlastním vzdělání?  Pak ovšem do dění nezasáhneme. Ke škodě ochrany prostředí.

            Náhoda i dějiny vždy přejí připraveným!

            Přemýšlejme o těchto věcech! Je na to právě tak čas...

 

Autor JUDr. Petr Kužvart (1956) je environmentální právník, který se zasadil např. o zabránění těžbě zlata kyanidem v České republice. Do politiky přivedl svého bratra Miloše. Sám vystoupil z ČSSD na protest proti výstavbě Temelína. V 80. letech spolupracoval s Ivanem Dejmalem v disidentských ekologických strukturách, později spoluzakládal STUŽ, nyní působí mj. v občanském sdružení Ateliér pro životní prostředí.

 

ČLÁNKY AUTORA V BRITSKÝCH LISTECH

___________________________________________________________________

                                  

■ ČLÁNKY

 

sustainable.cz