Aktuality
SPOV
SPOV
ČR projednal podnět obce Hora Svaté Kateřiny na nevýhodně nastavený systém v
zákoně o rozpočtovém určení daní a dohodl předložení žádosti formou
ústavní stížnosti.
Zajišťují:
místopředsedkyně SPOV ČR a senátorka paní Ing.Václava Domšová a místopředseda
JUDr. Radan Večerka.
24.7.2006
Návrh Ústavnímu soudu
Navrhovatelé:
Skupina senátorů dle ust. § 64 odst. 1 písm.b)
zák. o Ústavním soudu ve složení:
Ondřej Feber
Václava Domšová
Jiří Žák
Jiří Šneberger
Petr Pithart
Josef Novotný
Igor Petrov
Petr Fejfar
Josef Vaculík
Josef Kalabáč
Jitka Seitlová
Jan Horník
Vladimír Schovánek
Vlastimil Balín
Soňa Paukrtová
Miloslav Pelc
Jaroslav Kubín
Milan Bureš
Zdeněk Janalík
Jiří Liška
Luděk Sefzig
Pavel Eybert
Pavel Sušický
Martin Mejstřík
Adolf Jílek
Helena Rőgnerová
Ludmila Műllerová
Josef Zoser
Účastník řízení:
Parlament České republiky
Senát
Valdštejnské nám. 17/4
118 01
Praha 1
Věc: Návrh na zrušení části ustanovení § 4 odst.
Dvojmo
Přílohy
I.
Aktivní
legitimace
Níže podepsaná skupina senátorů Senátu
Parlamentu České republiky využívá tímto svého práva daného ust. § 64 odst. 1
písm. b) zákona č. 182/1993 Sb. o Ústavním soudu ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „zákon o Ústavním soudu“) a podává návrh na zrušení části zákona dle
čl. 87 odst. 1 písm. a) ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústavy České republiky,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Ústava“).
II.
Předmět
návrhu, účastenství
Předmětem návrhu je zrušení dále uvedených
jednotlivých ustanovení zákona č. 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení výnosů
některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o
rozpočtovém určení daní), ve znění zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 483/2001
Sb., zákona č. 387/2004 Sb. a zákona č. 1/2005 Sb. (dále jen „zákon o
rozpočtovém určení daní“).
Na výše uvedeném zákonu se usnesl Parlament
České republiky, který má tímto postavení účastníka řízení dle ust. § 69odst. 1
zákona o Ústavním soudu.
III.
Popis současného
legislativního stavu
Zákon o rozpočtovém určení daní nabyl účinnosti
dne 1.1.2001 a byl součástí souboru zákonů, přijatých v souvislosti
s reformou veřejné správy. Ekonomický dopad a význam tohoto zákona je
obrovský, neboť alokuje významnou část veřejných financí, konkrétně stanovuje
podíl veřejných rozpočtů a některých státních fondů na výnosech daně
z přidané hodnoty, spotřebních daní, daní z příjmů, daně
z nemovitostí a daně silniční. Zákon vymezuje, jak se na těchto daňových výnosech
podílejí rozpočty krajů, rozpočty obcí a Státní fond dopravní infrastruktury.
Již v důvodové zprávě k vládnímu
návrhu tohoto zákona se uvádí, že cílem navrhovaného rozpočtového určení výnosů
daní je zajistit fiskální dostatečnost jednotlivých úrovní rozpočtů územních
samosprávných celků a zajistit spolu s ostatními příjmy pokrytí
minimálních potřeb obcí a krajů. Stabilizovat financování území.
Důvodová zpráva k vládnímu návrhu tohoto
zákona dále uvádí, že zákon je v souladu s ústavním pořádkem České
republiky a je v souladu s mezinárodními smlouvami o lidských právech
a základních svobodách podle čl. 10 Ústavy. Ve finančně ekonomickém rozboru pak
důvodová zpráva uvádí: „Nelze připustit,
aby do jednotlivých obcí byly výnosy daní alokovány plošně pouze poměrem počtu obyvatel
obce na počtu obyvatel ČR. Došlo by tak k výraznému propadu ve zdrojích
zejména magistrátních a velkých měst – dopad by činil cca 15 mld. Kč. Ukázalo
se, že v současnosti je jediným použitelným ukazatelem, na který je možno
vázat výši příjmu obce, její velikost. Stanoveno bylo 14 velikostních
kategorií... Byly vygenerovány koeficienty velikostních kategorií obcí.
Nastavená výše příjmu oslabila nejmenší obce do 100 obyvatel. Tento přístup je
velmi silným motivačním prvkem pro žádoucí slučování nejmenších obcí… Tímto
systémem se zvýší daňové příjmy přibližně třem čtvrtinám obcí v ČR a sníží
jedné čtvrtině.“
Při projednávání zákona se k problematice
stanovení koeficientů velikostní kategorie obcí, stanovených obcím podle počtu
obyvatel v obci a dle nich výše daňového příjmu na sdílených daních
vyjadřoval Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí,
který navrhl koeficienty jiné.
Schválené znění zákona, platné v současné
podobě, uvádí v ust. § 4 odst. 2 : „Každá obec se na uvedené procentní
části celostátního hrubého výnosu daně podle odstavce 1 písm. b) až f) podílí
stanoveným procentem. Procento zveřejní Ministerstvo financí v dohodě
s Českým statistickým úřadem vyhláškou, vydanou každoročně
s účinností od 1. září běžného roku, a to ve výši odpovídající poměru násobku počtu obyvatel obce podle
bilance počtu obyvatel České republiky k 1. lednu běžného roku a koeficientu velikostní kategorie obce
k součtu těchto násobků všech obcí v České republice. Koeficienty
velikostních kategorií obcí jsou uvedeny v příloze č. 2 k tomuto
zákonu.“
Příloha č. 2 pak stanoví koeficienty velikostní
kategorie obcí takto:
Obce s počtem obyvatel od – do Koeficienty velikostní kategorie obcí
do 100 obyvatel 0,4213
101 – 200 obyvatel 0,5370
201 – 300 obyvatel 0,5630
301 – 1500 obyvatel 0,5881
1501 – 5000 obyvatel 0,5977
5001 – 10000 obyvatel 0,6150
10001 – 20000 obyvatel 0,7016
20001 – 30000 obyvatel 0,7102
30001 – 40000 obyvatel 0,7449
40001 – 50000 obyvatel 0,8142
50001 – 100000 obyvatel 0,8487
100001 – 150000 obyvatel 1,0393
Hlavní město Praha 2,7611.
IV.
Rozpor
s ústavním pořádkem
Navrhovatelé podávají tento svůj návrh
s vědomím, že Ústavní soud při svém rozhodování posuzuje obsah zákona
z hlediska jeho souladu s ústavními zákony. Navrhovatelé jsou si
vědomi, že Listina základních práv a svobod, vyhlášená usnesením předsednictva
České národní rady č. 2/1993 Sb. jako součást ústavního pořádku České
republiky, ve znění ústavního zákona č. 162/1998 Sb. (dále jen „Listina“)
opravňuje v čl. 11 odst. 5 stát k ukládání daní a poplatků na základě
zákona. Daně jsou základním ekonomickým předpokladem fungování státu i územní
samosprávy a nejvýznamnějším zdrojem veřejných rozpočtů. Je tedy především věcí
státní moci, jak s daňovým výnosem naloží a jakým způsobem jej přerozdělí.
Návrh tedy především akceptuje zákon o
rozpočtovém určení daní jako takový, plně chápe jeho potřebnost a význam,
jakož i právo státní moci zákonodárné takovýto právní předpis o síle
zákona vydat. Návrh polemizuje toliko s těmi ustanoveními zákona o rozpočtovém
určení daní, která zavádějí koeficienty velikostní kategorie obcí, konkrétně
tedy ust. § 4 odst.
Důvody, ve kterých navrhovatelé spatřují rozpor
citovaných jednotlivých ustanovení zákona o rozpočtovém určení daní, jsou tyto:
Podle čl. 1 Listiny jsou lidé svobodní a rovní v důstojnosti i v právech.
Podle čl. 4 Listiny meze základních práv a
svobod mohou být za podmínek stanovených Listinou upraveny pouze zákonem.
Zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny
případy, které splňují stanovené podmínky. Při používání ustanovení o mezích
základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková
omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla
stanovena.
Podle čl. 8 Ústavy se zaručuje samospráva územních samosprávných celků.
Pokud aplikujeme výše citovaná ustanovení, jež
jsou součástí ústavního pořádku České republiky, na ustanovení zákona o
rozpočtovém určení daní, která jsou předmětem tohoto návrhu, je především
zřejmé, že dochází k porušení ústavně garantovaného principu rovnosti
v právech dle čl. 1 Listiny. Obce jsou územně samosprávné jednotky,
základní územně samosprávné celky, na
které se člení Česká republika (čl. 99 Ústavy). Podle čl. 100 odst. 1 jsou
územní samosprávné celky územními společenstvími
občanů, která mají právo na samosprávu. Územní samosprávné celky jsou podle
čl. 101 odst. 3 Ústavy veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní
majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu.
Mají-li si být podle ústavního pořádku rovni
v právech jednotliví lidé, platí tento princip nepochybně i na jejich
společenství, tedy i na územní společenství občanů, kterými jsou obce. Je
přirozené, že čím je společenství větší, tím větší bude jeho příjem i majetek,
prostě proto, že počet obyvatel většího společenství představuje větší podíl na
celkovém počtu obyvatel České republiky. Pokud ovšem tento přirozený princip je
deformován jakýmisi uměle vytvořenými
koeficienty, které větším společenstvím příjmy násobí a menším redukují, přirozený
a ústavně garantovaný princip rovnosti je narušen.
Navrhovatelé jsou si samozřejmě vědomi, že rovnost v právech je kategorií
relativní, jež vyžaduje odstranění nikoliv jakýchkoli, nýbrž pouze
neodůvodněných rozdílů, a že z interpretace zásady rovnosti v právech
a priori neplyne závěr, že by každému muselo být přiznáno jakékoliv právo.
Pokud však s rozdílnými subjekty není ve srovnatelné situaci zacházeno
stejně, je zapotřebí, aby pro to existovaly objektivní a rozumné důvody.
Jestliže na základě úvahy zákonodárce dochází ke zvýhodnění jedněch subjektů na
úkor druhých, v daném případě obcí větších na úkor malých, je zapotřebí
zvýhodňující přístup zakotvit na objektivních a rozumných důvodech, které by
ospravedlnily legitimitu takovéhoto počínání, a zároveň respektovat zásadu
přiměřenosti.
Tak
tomu ovšem v daném případě není. Na jednu stranu bylo cílem zákonodárce při
přijetí zákona o rozpočtovém určení daní zajistit pokrytí minimálních potřeb
obcí a krajů. Na straně druhé ovšem stanovením velikostních kategorií obcí
státní moc vědomě akceleruje v podstatě likvidaci malých obcí. Přímo v důvodové
zprávě k zákonu je (viz citace výše) uvedeno, že rozpočtové příjmy malých
obcí se tímto způsobem (deformací pomocí velikostních koeficientů) sníží, což
bude „silným motivačním prvkem“ pro slučování obcí. Vláda České republiky jako
vrcholný představitel státní exekutivy, která návrh zákona o rozpočtovém určení
daní Parlamentu předložila, tedy takto formulovaným a důvodovou zprávou
okomentovaným zákonem podniká přímý útok nikoliv pouze na ústavně garantovanou
rovnost v právech, ale i na ústavně zaručenou samosprávu územních samosprávných
celků, a na samotnou existenci menších územních společenství občanů (malých
obcí). Tím je porušen i čl. 8, čl. 100 odst.
Přijatá právní úprava tak malým obcím nezaručuje dostatečný příjem, aby mohly
plnit své funkce a aby zajistily svým občanům životní podmínky srovnatelné
s většími městy. Tím podporuje nežádoucí migraci obyvatel do velkých měst
a vylidňování venkova.
Dalším negativním jevem souvisejícím
s aplikací zákona s koeficienty deformovanými příjmy obcí je umělé
slučování obcí, jehož jediným cílem je „postup“ k vyššímu koeficientu.
Konečně není výjimkou, zejména u obcí, kterým
chybí jen relativně málo obyvatel k dosažení pásma vyššího koeficientu, že
tyto obce lákají občany odkudkoliv, aby se v dané obci přihlásili jen
formálně k pobytu, aby se tak opticky počet obyvatel obce zvýšil. Obce
dokonce tuto poptávku po fiktivním navýšení počtu obyvatel inzerují a za
přihlášení se k pobytu občany „uplácejí“ peněžitými odměnami.
Je třeba uvést, že zákon o rozpočtovém určení
daní upravuje i podíly krajů jako vyšších územně samosprávných celků na daních,
při čemž výnosy daní určené pro kraje se mezi ně rozdělují tak, že jediným
kritériem dělení příjmů je podíl počtu obyvatel kraje na počtu obyvatel České
republiky.
Naproti tomu podíly obcí na daních určených pro
rozpočty obcí stanovuje každoročně na základě zákonného zmocnění Ministerstvo
financí vyhláškou na základě dohody s Českým statistickým úřadem, dle
počtu obyvatel obce k počtu obyvatel České republiky k 1.1. běžného
roku, ovšem se současnou úpravou koeficientem velikostní kategorie obcí.
V.
Návrh
zrušení jednotlivých ustanovení zákona
Jak již bylo naznačeno, navrhovatelé se tímto
návrhem domáhají zrušení pouze těch jednotlivých ustanovení zákona o
rozpočtovém určení daní, která zavádějí koeficient velikostní kategorie obce.
Těmito ustanoveními jsou § 4 odst.
Navrhovatelé si jsou vědomi, že Ústavní soud
nemá v rámci dělby moci oprávnění zákony vytvářet, měnit a přizpůsobovat,
a že tato působnost přísluší výlučně moci zákonodárné. Ústavní soud nemůže ani
vypuštěním určitých slov měnit smysl zákonné úpravy, jeho ingerence do platných
právních předpisů se omezuje pouze na derogaci norem, které jsou v rozporu
s ústavním pořádkem. Vzhledem k tomu, že navrhovatelé předpokládají a
očekávají, že pokud Ústavní soud podanému návrhu vyhoví, bude nutné přijmout novelizaci
zákona o rozpočtovém určení daní a vymezit v ní nově pravidla pro výpočet
podílu obce na celostátním hrubém výnosu příslušných daní, navrhují, při
zachování zákonného zmocnění Ministerstvu financí ke sovení procentních podílů
obcí vyhláškou platnou pro příslušný běžný rok, aby Ústavní soud účinnost
nálezu přiměřeně odložil. Vzhledem k tomu, že prováděcí vyhláška se
každoročně vydává s účinností
k 1.9. běžného roku, navrhuje se účinnost nálezu k 31.5.2007, aby měl
zákonodárce časový prostor k přijetí novelizace zákona, na jehož základě
bude vydána následná vyhláška Ministerstva financí.
Na základě shora uvedených skutečností
navrhovatelé navrhují, aby Ústavní soud vydal tento
N á l e z :
Část ustanovení § 4 odst. 2 zákona č. 243/2000
Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a
některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších
předpisů, znějící „a to ve výši odpovídající poměru násobku počtu obyvatel obce
podle bilance počtu obyvatel České republiky k 1. lednu běžného roku a
koeficientu velikostní kategorie obce k součtu těchto násobků všech obcí v
České republice. Koeficienty velikostních kategorií obcí jsou uvedeny v příloze
č. 2 k tomuto zákonu.“, a celá Příloha č. 2 k zákonu č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém
určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním
fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění pozdějších předpisů, se
zrušují dnem 31.5.2007.
S výše
uvedeným pověřením k zastupování v řízení před Ústavním soudem souhlasím
a zároveň prohlašuji, že jsem ověřil správnost podpisů všech výše uvedených
senátorů na předloženém návrhu, jakož i na tomto prohlášení
Ing.
Ondřej Feber, v.r.
senátor